Acne vulgaris/Acne in puberteit

Acne vulgaris is de medische term en bekendste vorm van acne, namelijk 'jeugdpuistjes'. Dit komt dus voor in de puberteit bij vrijwel iedereen. Bij een ieder in meer of mindere mate. Het heeft niets te maken met slechte hygiëne of slechte verzorging van de huid, wel alles met de hormoonveranderingen in het lichaam. Acne vulgaris ontstaat rond de leeftijd van 12 jaar en dooft vaak rond de leeftijd van 25 jaar. Bij sommigen blijft de acne aanwezig na het 25e levensjaar of start het rond die leeftijd. Dan spreken we over acne tarda (volwassenenacne).

Wat is acne?

Acne is een genetisch bepaalde aandoening waarbij de talgklierfunctie verstoord is. Het gaat gepaard met comedonen, pustels of zelfs cystes. Meestal zien we de huidaandoening vooral bij tieners, ongeveer 40%, maar volwassenen kunnen er ook zeker last van hebben. Acne is een aandoening die ontstaat door een combinatie van factoren. De aanwezigheid van slechts één hiervan zal dus in het algemeen niet tot acne leiden, maar als enkele factoren samen aanwezig zijn, versterken ze elkaar en kan acne het gevolg zijn.

Welke factoren zorgen samen voor acne?

1. Sterke keratinisatie (verhoorning) van de afvoergang van de talgfollikel. Daardoor kan het talg niet goed afvloeien aan de huid, waardoor de talg gaat verstoppen.
  2. Verminderde loslating van de hoorncellen (dode huidcellen), dus een verdikte huid
  3. Verhoogde talgproductie (kan wel tot 10 maal hoger zijn dan normaal)
  4. Micro-organismen (bacteriën). De propionibacterie is de grote boosdoener in het hele verhaal. Het is een zogenoemde anaërobe bacterie (vindt een omgeving zonder zuurstof fantastisch) die een enzym produceert die de talg omzet in vetzuren. Deze vetzuren hebben een belangrijke functie bij het in stand houden van de zuurgraad van de huid. Echter bij verstopt talg in de follikel worden er teveel vetzuren gevormd. Deze zuren beschadigen de wand van de talgfollikel en veroorzaken in het omringende weefsel een ontsteking.

Iedere normale huid heeft hoorncellen, talgproductie en bacteriën in en op de huid. Alleen bij genetische bepaling zullen deze factoren versterkend werken op elkaar.

Wat kan ik voor je betekenen?

Acne vulgaris is zeer goed te behandelen. Dermatotaal heeft hier een doelgericht behandelplan voor. Dit behandelplan zorgt ervoor dat, afhankelijk van de ernst van de acne, je huid binnen 2 tot 4 maanden veel rustiger zal worden in combinatie met de producten van Dermalogica. Voor meer uitleg, klik dan op deze link: 'acnebehandelingen'.

Maak online een afspraak of bel/app of mail naar 0646103040 of mail@dermatotaal.info.