Acne rosacea

Rosacea is een algemeen voorkomende huidaandoening die gekenmerkt wordt door roodheid in het gelaat, soms in combinatie met ontstekingen. Het meest opvallende is de felrode kleur van de wangen en de neus. Rosacea betekent letterlijk 'rood als een roos'. De aandoening kan lijken op acne vulgaris, de bekende jeugdpuistjes. Echter openbaart rosacea zich vaak pas na het 30e levensjaar. Het komt vooral voor bij vrouwen van middelbare leeftijd. Bij mannen komt het minder vaak voor. Oogafwijkingen komen ook veelvuldig voor bij rosacea.

Wat zijn de belangrijkste kenmerken:

• roodheid
  • kleine verwijde haarvaatjes (couperose)
  • bultjes (papels)
  • puistjes (pustels)
  • geen/zelden verstopte talgkliertjes (comedonen)
  • Het openbaart zich vaak niet voor het 30e levensjaar

Oorzaak rosacea

De oorzaak van rosacea is onbekend. Klachten kunnen wel toenemen door bijv. warmte, zonlicht, bepaalde cosmetica en huidverzorgingsproducten. Als de huid ontzettend ontstekingsgevoelig is, dan is bij deze producten is belangrijkste regel: LESS IS MORE!(minder is meer) De weerstand van de huid is op dat moment zodanig laag en de barrière van de huid vaak zo beschadigd dat ieder product dan eigenlijk teveel is. Laat je hierin bij Dermatotaal adviseren! Geneesmiddelen die corticosteroïden bevatten kunnen de rosacea ook verergeren.

Het drinken van alcohol en het nuttigen van sterk gekruid voedsel heeft vaak ook een negatief effect op rosacea. Dit komt doordat het de haarvaatjes verwijdt.

Rosacea is vaak het ergst in de winter. Bij veel mensen die last van rosacea hebben, treedt er een verbetering op in de zomer. Bij anderen wordt het juist weer erger in de zomer door de UV-straling.

Wat kan ik voor je betekenen?

Allereerst zal ik je een aantal vragen laten invullen die mij al meer duidelijkheid verschaffen. Dan zal ik de huid nauwkeurig bekijken door middel van Facemapping en aan de hand daarvan gaan we een behandelplan opzetten wat betreft het juiste productgebruik thuis en huidverbeterende behandelingen die allereerst de weerstand van de huid gaan verhogen waardoor de huid behoorlijk gaat verbeteren en minder gevoelig gaat worden voor invloeden van buitenaf. Er wel rekening mee houdend dat rosacea een aandoening van de huid is en ook zomaar kan opvlammen. Maar door de weerstand van de huid te verhogen zouden we de aantal keren van deze 'opvlammingen' al flink kunnen indammen.

Maak online een afspraak voor een Facemapping of gezichtsbehandeling of bel/mail of app.